21 September 2022

Wat is mobile marketing? En wat zijn de mogelijkheden?

Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak en maakt daar dagelijks gebruik van. Jouw doelgroep dus ook! Bereik ze met mobile marketing. Lees hoe!
Shape 6

 Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak en maakt daar dagelijks veel gebruik van. Jouw doelgroep dus ook! Door mobile marketing kunnen we deze mensen op verschillende manieren bereiken. We leggen uit hoe dat zit.

Wat is mobile marketing?

Over de term ‘mobile marketing’ (of mobiele marketing) ontstaat wel eens verwarring. Wanneer we praten over mobile kunnen we namelijk twee vormen van marketing bedoelen.

  1. Marketing op mobiele devices (voornamelijk smartphones)

  2. Mobiele manieren van marketing. Denk aan reclame op bewegende objecten of promotieteams op locatie.

In dit artikel richten we ons op nummer één: marketing op mobiele apparaten. Met mobile marketing bedoelen we alle manieren om een doelgroep te bereiken via de smartphone van een gebruiker.

Het grote voordeel van mobile marketing

Mobiele marketing wordt elk jaar interessanter om de simpele reden dat steeds meer mensen een smartphone bezitten. Ook brengen zij elk jaar meer tijd door op hun mobiele device.

Nederland is zelfs koploper in het percentage smartphone bezitters (bron).
 

smartphone bezit nederland

In 2018 keken mensen gemiddeld 2 uur per dag naar het schermpje van hun smartphone. In 2014 was dat nog 1 uur per dag en in 2016 was het 1,5 uur. Als deze trend zich doorzet, kijken we in 2020 gemiddeld 2,5 uur per dag per persoon naar onze smartphone. Voor marketeers liggen er kansen om de aandacht te trekken tijdens het gebruik.
 

smartphonegebruik nederland

(Bron: Tweakers en SIDN)

Moderne mobiele marketing mogelijkheden

Er zijn verschillende manieren om mensen te bereiken terwijl ze met hun smartphone bezig zijn. We beschrijven vijf effectieve en veelgebruikte manieren.

1. Apps

Zoals in de afbeelding hierboven te zien is, besteden mensen vooral veel tijd aan apps. Bijna tien keer zo veel als mobiele websites zelfs. Apps zijn daarom de nummer één manier om mensen te bereiken via een smartphone!
 

Enkele voordelen van apps zijn:
 

  • Native en hybride apps staan op het hoofdscherm van de gebruiker. Zo wordt de gebruiker regelmatig herinnerd aan het bestaan van jouw merk en zullen ze je niet snel vergeten.

  • Mogelijkheid om push notificaties te sturen. Met zo’n melding op het hoofdscherm eis je actief de aandacht op van jouw gebruikers.

  • Je kan een app maken en ontwerpen zoals je zelf wilt. Je wordt niet beperkt door de begrenzingen van externe platformen (zoals Google of Facebook).

  • Apps zijn organisch vindbaar in de App Store en Google Play Store.
     

Is het niet je eigen app, maar wil je de doelgroep van een bepaalde app toch graag bereiken? Veel apps bieden mogelijkheden aan om (tegen betaling) jouw boodschap te mogen vertonen.
  

Denk bijvoorbeeld aan:
 

  • In-app advertenties (afbeeldingen, video, audio)

  • Sponsoring
     

mobiele app marketing
 
Als ervaren app ontwikkelaar delen wij graag kennis over tech, mobile en app development. Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor je:
 

 
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
 

2. Social media marketing

Social media domineert de app-wereld. Bijna 90% van de smartphonegebruikers in Nederland gebruikt WhatsApp. Facebook en Youtube volgen op de voet en Instagram is de afgelopen jaren met een knappe inhaalslag bezig. Mobile marketing via social media is dan ook niet voor niets een populaire keuze bij marketeers.
 

app gebruik nederland
 

Veelgebruikte manieren om gebruik te maken van deze social media platformen zijn:
 

  • Facebook & Instagram: Verschillende adverteermogelijkheden door middel van afbeeldingen en video en een call-to-action naar je webpagina. Vooral interessant omdat je gebruik kunt maken van de data van Facebook. Zo kun je onder andere filteren op geslacht, leeftijd en interesses om jouw doelgroep te bereiken. Daarnaast zijn de platformen natuurlijk een plaats om een achterban te bouwen door het maken en delen van goede content.

  • Youtube: Video-advertenties voor en tijdens het afspelen van een video. Ook hier de mogelijkheid om doelgericht te adverteren en organisch bereik op te bouwen door middel van sterke content.

  • WhatsApp: Geen advertentiemogelijkheden, maar voor bedrijven is WhatsApp Business interessant. Presenteer je diensten en services, communiceer met (potentiële) klanten en automatiseer het versturen van berichten.

 
social media marketing
 

3. Zoekmachine marketing

Google is met een marktaandeel van 94.76% de populairste zoekmachine in Nederland. Om informatie, producten en diensten te vinden gebruiken we de zoekmachine dagelijks, veelal via onze mobiele devices!
 

Op het gebied van zoekmachine marketing zijn er verschillende mogelijkheden voor marketeers:
 

  • Google shopping: Het tegen betaling vertonen van producten

  • Tekstadvertenties: Tekstadvertenties bovenaan de resultatenpagina

  • Banners: Afbeeldingen op partnerwebsites van Google die advertentieruimte aanbieden

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO): Optimaliseren van webpagina’s om op hoge posities vertoond te worden in de organische resultaten (gratis resultaten onder de betaalde advertenties).

 
zoekmachine marketing op mobiel
 

4. Retargeting

Retargeting is een krachtige manier om jouw (mobiele) websitebezoekers op een later moment nog eens te benaderen. Door de Facebook Pixel te installeren op je website, weet Facebook bijvoorbeeld wie van zijn gebruikers jouw website bezocht heeft en welke pagina’s ze bekeken hebben. Vervolgens kun je een advertentie op maat vertonen aan alleen die mensen die een bepaalde pagina op jouw website bezocht hebben.
 

retargeting
 

Populaire platformen om retargeting in te zetten zijn Facebook, Google en Twitter. 
 

5. SMS

Het klinkt misschien wat oubollig, maar sms is nog steeds een zeer effectieve vorm van mobile marketing. Door je klantenbestand een sms te versturen, eis je de aandacht op met een push notificatie en een bericht.
 

Het advies is om het niet te vaak te gebruiken en vooral in te zetten bij bijzondere acties. De irritatie-factor is namelijk hoog. Bied ook de mogelijkheid om af te melden middels een link in het bericht.
 
mobile marketing d.m.v. sms
 

Ga voor mobile marketing!

Het gebruik van mobiele devices neemt steeds meer toe. Kijk op straat of in het openbaar vervoer maar eens om je heen hoeveel mensen in hun device gedoken zijn. Om deze mensen te bereiken, zul je mobile marketing in moeten zetten. Na het lezen van dit artikel ken je de verschillende populaire methodes. Welke vorm voor jou het meest effectief is, is natuurlijk geheel afhankelijk van je product of dienst.
 

Een app is een geweldige manier om klanten te binden en kosteloos naar je terug te laten komen. Zelf een idee voor een app? Neem contact met ons op! We hebben veel ervaring en nemen app ontwikkeling graag voor je uit handen.

 

 

Ook interessant:

Deel dit artikel