Wat is een Minimum Viable Product (MVP)?
Een Minimum Viable Product is een slimme manier om je idee voor een product of dienst te testen bij eindgebruikers. Zo kun je snel beslissen of jouw idee levensvatbaar is en of het zinvol is om het verder uit te werken. In dit artikel leggen we uit wat een MVP is, wat de voordelen zijn en delen we enkele bijzondere voorbeelden.
Wat is een MVP?
De afkorting MVP staat voor Minimum Viable Product. Letterlijk vertaald: Minimaal levensvatbaar product. De term kent zijn oorsprong in de Lean-methodiek en is te omschrijven als een product dat met minimale moeite en functionaliteit test of de beoogde doelgroep op het eindproduct zit te wachten. De meest minimale versie van een nieuw product of dienst dus.
Wat is het doel van een MVP?
Het doel van een MVP bouwen, is om zo snel mogelijk feedback van gebruikers verzamelen en de levensvatbaarheid van het product testen, voordat er veel tijd en geld is geïnvesteerd in een eindproduct. De achterliggende gedachte is dat het waardevoller is om mensen het product daadwerkelijk te zien gebruiken dan er alleen over te praten met ze.
Misverstanden over MVP's
Bij een MVP wordt er dus wél een product gemaakt. Met een MVP bedoelen we dus geen paper prototype en niet een landingspagina op een website waar alleen het idee wordt uitgelegd. Een MVP zit daarmee tussen een (paper)prototype en een eindproduct in.
Ook is een MVP niet een klein onderdeel van een dienst waar een gebruiker praktisch nog niets mee kan. Het is alleen de meest minimale werkende vorm om een idee te testen. Blijkt het een succes? Dan kan je de MVP mooier en beter maken en meer features toevoegen. Onderstaande afbeelding legt dit mooi uit.
Voordelen van een MVP
Maar waarom zou je eerst een Minimum Viable Product bouwen en niet gewoon meteen aan de slag gaan met eindproduct? Het bouwen van een MVP kent een aantal interessante voordelen.
Lage kosten - Doordat je slechts het minimale maakt wat nodig is om jouw idee te testen, maak je geen onnodige design-, ontwikkel- en productiekosten.
Meer focus - Je richt je alleen op dat wat je wil testen en maakt je niet druk om randzaken of (voor nu onbelangrijke) details en verbeteringen.
Snelle oplevering - Alleen de belangrijkste functionaliteiten worden gebouwd. In combinatie met een duidelijke focus kan er daarom snel opgeleverd worden.
Feedback in vroeg stadium - Je weet al snel wat gebruikers wél leuk vinden aan jouw idee en wat niet. Deze informatie kun je gebruiken wanneer je jouw product verder gaat ontwikkelen.
Beroemde voorbeelden
Er zijn veel producten en diensten die ooit als MVP begonnen zijn en vervolgens uitgroeiden tot wereldberoemde bedrijven.
Een goed voorbeeld is AirBNB. In 2007 hadden de oprichters het goede idee om luchtbedden in hun flat in San Francisco te verhuren aan bezoekers van een grote design conferentie.
Ze maakten een simpele website met foto’s en omschrijvingen van de accommodatie en er meldden zich direct drie geïnteresseerden. Na het initiële succes groeide de simpele website al snel uit tot een wereldwijd platform.
Een ander voorbeeld is Uber. In 2010 was de app nog heel simpel en bestond deze uit slechts twee functionaliteiten: autobezitters werden aan mensen gekoppeld die een rit zochten en de mogelijkheid om te betalen door middel van creditcard. Het idee werd getest in San Francisco en (ondanks dat een rit toen nog 1,5x duurder was dan een taxi!) het werd meteen een succes!
Uit welke onderdelen moet een MVP bestaan?
Elk mimimum viable product is anders. Het is altijd afhankelijk van jouw specifieke idee waar je MVP uit moet bestaan. Toch zijn er twee basisregels te noemen die succesvolle MVP's gemeen hebben:
Stel het probleem centraal dat je op wilt lossen voor jouw beoogde doelgroep. Laat alle leuke add-ons en creatieve ideeën los die jouw product nog interessanter maken. Onthoud dat het nu alleen om het valideren van jouw idee gaat.
Neem alleen de features op die essentieel zijn voor het gebruik van je MVP. Vergeet alle extra features, nice to have's, flitsende designmogelijkheden en animaties. Dat kan allemaal later wanneer je het product gaat bouwen. Kijk nog maar eens naar het voorbeeld van Uber hierboven. Zo simpel kan een MVP zijn!
Stappenplan MVP maken
Ben je overtuigd van het idee om eerst een MVP te bouwen voordat je je product of dienst maakt? Volg dan onderstaande stappen om direct aan de slag te gaan!
Research - Begin met een brainstorm en onderzoek jouw idee. Is het idee uniek? Wat is de belangrijkste functionaliteit of het belangrijkste onderdeel dat je wilt onderzoeken? Hoe gaat de MVP er in de praktijk uitzien?
Zoek een ontwikkelaar - Heb je zelf de know-how, skills en tools in handen om jouw MVP te bouwen? Ga dan lekker aan de slag. Als dat niet het geval is, zoek dan een ervaren partij die je kan helpen. Gaat het om een mobiele applicatie of web app? Dan ben je bij Myler Media aan het juiste adres!
Prototype - Werk het idee eerst uit als prototype. Dit is de eerste tastbare vorm van jouw MVP, maar zonder werkende functies - bijvoorbeeld uitgewerkt op papier. Test het prototype en verzamel feedback van je gebruikers.
Bouw de MVP - Na een succesvolle test met het prototype is het tijd om de MVP te bouwen. Zorg dat je de focus behoudt: het gaat om het testen van je idee, maak je dus niet te druk om details en randzaken.
Minimum Viable Product & app ontwikkeling
Heb jij een idee voor een app? Laat daar dan eerst een MVP van bouwen! Myler Media ontwikkelt al jaren apps volgens de MVP-gedachte. Onze multidisciplinaire teams vormen samen met de klant één team om samen een idee voor een app tot realisatie te brengen.
Ben jij benieuwd hoe we van jouw idee een MVP maken? Wil je meer informatie over ons ontwikkelproces ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om samen te brainstormen met een van onze specialisten!
Ook interessant: