30 January 2020

Goed idee voor een mobiele app? In 6 stappen je app idee uitwerken

Je hebt een goed idee voor een app. Denk je... Want is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel laten we zien hoe je jouw app idee verder kan uitwerken en zo de basis legt voor een succesvolle app.
Shape 6

Je hebt een goed idee voor een mobiele app. Denk je... Want is dat eigenlijk wel zo? In dit artikel laten we zien hoe je jouw app idee verder kan uitwerken en zo de basis legt voor een succesvolle app.

Waarom research belangrijk is

Bij het maken van een mobiele app komen een hoop werkzaamheden kijken. Denk aan grafisch vormgeving, UX design, teksten schrijven, het coderen van de app, testen en het in de markt zetten van de app

Voordat je je in deze onderelen gaat verdiepen (of een app ontwikkelaar gaat zoeken) is het verstandig om te zorgen dat je jouw app idee grondig onderzoekt.

Hoe uniek is jouw app idee? Bestaan er al soortgelijke apps die je misschien over het hoofd hebt gezien? En is jouw app idee technisch wel mogelijk? Door het grondig uitwerken van jouw app idee zul je in een later stadium minder snel voor verrassingen komen te staan.
 

app idee onderzoekenApp idee uitwerken in 6 stappen

Wanneer je jouw app idee gaat uitwerken, is het verstandig om dit structureel aan te pakken. Onderstaande zes stappen zullen je hierbij helpen.

  1. Bepaal het doel van de app

  2. Zorg voor een uniek element

  3. Bepaal je doelgroep

  4. Bepaal het verdienmodel

  5. Zet functionaliteiten en schermen op een rij

  6. Onderzoek hoe je de app in de markt gaat zetten
     

We zullen deze zes stappen nu verder uitleggen.

Stap 1: Bepaal het doel van de app

Een app zonder doel heeft niet zo veel nut. Het doel van een app is bijvoorbeeld het verkopen van (digitale) producten, het promoten van een merk of website of het bieden van een betaalde service of informatie. In de eerste twee gevallen is de app meestal gratis te downloaden en dient het als een verlengstuk van het merk, de website of de organisatie. Bij het bieden van service of informatie wordt er meestal nagedacht over het verdienmodel van de app.

Vraag je af welk probleem jij oplost voor je potentiële gebruikers en/of welke waarde jouw app toevoegt aan hun levens.

Een doel hoeft niet per se nobel of hoogstaand te zijn. Het doel van een game kan bijvoorbeeld simpelweg zijn om vermaak te bieden, het doel van een bank-app om beheer van persoonlijke financiën overal mogelijk te maken en van een hardloop-app om tijd en afstand bij te houden tijdens het sporten.

Stap 2: Zorg voor een uniek element

Veel mobiele apps lijken op elkaar. Daar is niets mis mee. Het idee van een app hoeft niet revolutionair te zijn, maar het moet wel unieke elementen en een onderscheidend vermogen hebben ten opzichte van apps in dezelfde categorie.

Wat maakt jouw app idee uniek? Of beter dan de alternatieven? Jouw app is bijvoorbeeld gratis, terwijl die van concurrenten allemaal betaald zijn. Of jouw app is erg goed in het uitvoeren van één specifieke taak, terwijl concurrerende apps vanalles een beetje doen. Of jouw app heeft een veel betere gebruikservaring. Er zijn veel mogelijkheden om jouw app idee uniek te maken.

Zo lijken Twitter en Instagram op papier bijvoorbeeld veel op elkaar. Beiden zijn sociale platformen met een timeline, profiel en communicatiemogelijkheden. Bij Instagram overheerst echter het visuele aspect en bij Twitter het tekstuele. Snapchat lijkt qua functionaliteit weer behoorlijk op Instagram, maar richt zich op persoonlijke interactie met vrienden en maakt geen gebruik van openbare profielen of timelines. 

Ga in de App en Play Store op zoek naar apps die lijken op jouw app idee. Hoe kun jij je onderscheiden en een toevoeging creëren aan het huidige aanbod?


app idee uniek makenStap 3: Bepaal je doelgroep

Voor wie is jouw mobiele app bedoeld? Door het bepalen van je doelgroep, wordt het gemakkelijker om in een later stadium de richting voor design, tekst en marketing te bepalen.

Bepaal daarom of jouw app bijvoorbeeld voor mannen of vrouwen en voor kinderen of senioren is. Bepaal of ze single of getrouwd zijn, waar (en hoe) ze wonen, wat ze leuk vinden en hoe jouw beoogde doelgroep nog meer te onderscheiden is. Mits relevant voor jouw idee natuurlijk.

Probeer niet om een app voor iedereen te maken, maar durf keuzes te maken. Want zoals marketinggoeroe Seth Godin zegt: “The goal isn’t to serve everyone. The goal is to serve the right people.”

Stap 4: Bepaal het verdienmodel

Niet elke app wordt ontwikkeld met het doel om uiteindelijk winst te maken. De app kan bijvoorbeeld ook dienen als promotietool, als verlengstuk van je website of webshop of voor intern gebruik binnen je organisatie. 

Wil jij wél geld verdienen met je app, dan is het verstandig om nu al na te denken over het verdienmodel van je app. In dit artikel ontdek je 10 populaire verdienmodellen voor jouw mobiele app.


verdienmodel app ideeStap 5: Zet functionaliteiten en schermen op een rij

Door vooraf op een rijtje te zetten welke functionaliteiten jouw app moet bevatten en uit welke schermen deze globaal moet bestaan, bespaar je veel tijd tijdens de app design en app ontwikkeling fases. Ook geeft het je een duidelijk beeld van de haalbaarheid en omvang van het project.

Functionaliteiten zijn bijvoorbeeld: 

  • Gebruik van de camera, GPS en andere native functionaliteiten

  • Data-, betalings- en/of social media-koppelingen

  • Aanwezigheid van een CMS

  • Formulieren en velden

  • Eenvoudig en snel kunnen zoeken
     

Schermen van een app zijn te vergelijken met pagina’s waaruit een website is opgebouwd.

Stap 6: Onderzoek hoe je de app in de markt gaat zetten

Je kan de beste en meest interessante app ter wereld maken, maar als niemand er ooit van hoort, zal het geen succes worden. Het is daarom al tijdens de concept-fase belangrijk om na te denken hoe je jouw app in de markt gaat zetten.

Gelukkig zijn er veel manieren om jouw app onder de aandacht te brengen. Lees ons artikel over app promotie voor 12 creatieve manieren om dit te bereiken.


app in de markt zettenPlan van aanpak opstellen

Als je jouw project hebt afgebakend, weet uit welke schermen en functionaliteiten jouw app bestaat, hoe je er aan gaat verdienen en in de markt gaat zetten, is het tijd om een concreet plan van aanpak op te stellen.  

In het plan van aanpak dienen (in ieder geval) de volgende vragen beantwoord te worden:

  • Is de app voor iOS, Android of beide?

  • Welke (native) functionaliteiten moet de app bevatten?

  • Wat voor soort app is het meest geschikt?

  • Uit welke schermen bestaat de app?

  • Welke content moet er gemaakt worden?

  • Wat is het verdienmodel van de app?

  • Wie is de doelgroep?

  • Waar gaat de app gebruikt worden?

  • Voldoet de app aan de regels van de App Store en Google Play Store?

  • Hoe ga je de app promoten wanneer de app klaar is?

App (laten) maken

Na het lezen van dit artikel heb je hopelijk een beter idee van de stappen die je kunt nemen om jouw app idee uit te werken.
 
Wil je eens sparren met een ervaren app ontwikkelaar? Neem dan contact met ons op. We love apps en zijn altijd geïnteresseerd in nieuwe app ideeën!

Ook interessant:

Deel dit artikel