17 January 2020

App publiceren in de App of Play Store? Let goed op deze zaken!

De livegang van een app is altijd een spannend moment. Waar je al die tijd zo hard aan gewerkt hebt, wordt eindelijk openbaar. Met deze informatie zorg je dat je dit proces in goede banen leidt.
Shape 6

De livegang van een app is altijd een spannend moment. Waar je al die tijd zo hard aan gewerkt hebt, wordt eindelijk openbaar. Met onderstaande informatie zorg je dat je dit proces in goede banen leidt.

Wanneer is een app klaar voor publicatie?

Een app maken doe je in verschillende fasen. Eerst onderzoek je jouw app idee en werk je het uit tot een plan. Daarna volgt het functioneel ontwerp, grafisch design en de ontwikkeling van de app. Tot slot is het verstandig om je app uitgebreid te testen.

Bij Myler Media hebben we al veel apps mogen maken en publiceren. We werken graag volgens een vaste structuur en gebruiken onderstaande vragen om te bepalen of de app klaar is voor publicatie.

App klaar?

  • Design: gecheckt en akkoord?

  • Functioneel gecheckt en akkoord?

  • Techniek: gecheckt en akkoord?

  • Alle app testen gedaan en akkoord?

  • Static Code Scan uitgevoerd?

  • Crash-handlers en analytics geïmplementeerd?

Informatie voor de App Store compleet?

  • Titel, subtitel en tekst beschikbaar?

  • Categorie?

  • Prijs?

  • Screenshots beschikbaar?

  • Video beschikbaar?

  • App icon beschikbaar?

Checklist voor het publiceren van een app

Nadat alle voorbereidingen zijn gedaan, is de app klaar voor publicatie. Een app publiceren in de App Store of Google Play Store werkt allebei net even anders. We zullen nu per app winkel noemen welke informatie ingevuld moeten worden en we noemen belangrijke zaken om op te letten.

App Store

 
Naam
- Geef de naam op van je app. Zo wordt de app getoond in de App Store en op het scherm van de gebruiker na download. Maximaal 30 tekens.

Subtitel - Benoem in enkele steekwoorden wat je kunt doen met deze app. Dit wordt in de App Store getoond onder de titel van je app. Maximaal 30 tekens.
 
Titel en subtitel van de app in de App StoreCategorie - Kies een categorie en subcategorie die het best bij jouw app past. De subcategorie wordt in de app store getoond wanneer een gebruiker door een categorie bladert. Weet je het niet zeker? Blader dan eens zelf door App Store of kijk in welke categorie soortgelijke apps staan.

 
Categorie en subcategorie bij het publiceren van app in App StoreAge rating - Voor welke leeftijden is jouw app geschikt? Bevat je app seksuele thema’s, verheerlijking van alcohol of drugs, bloed of gewelddadigheid? Dan is je app al snel 18+ en krijgen alleen volwassen jouw app te zien.

Prijs - Bij Apple kun je enkel een fixed price kiezen. $0,99, $1,99, $2,99, enzovoort. Kies de prijs van jouw app uit het dropdown menu.

Beschikbaarheid - Bepaal in welke landen jouw app gekocht of gedownload mag worden. 

In-app aankopen - Benoem de producten en prijzen van de in-app aankopen van jouw app. De naam die je bij Display name invult, wordt getoond in de App Store.
 
In-app aankopen in App StoreOmschrijving - Uitleg waar de app over gaat. Dit wordt in de App Store onder de voorvertoning geplaatst. Een tip is om in de eerste alinea meteen duidelijk te maken wat de gebruiker kan verwachten in deze app. Dit maakt de kans groter dat de gebruiker verder leest en de app ook daadwerkelijk download. Maximaal 4000 woorden.

 
Omschrijving in App StoreScreenshots - Deze afbeeldingen (en video’s!) worden prominent getoond in de voorvertoning tijdens het zoeken in de App Store en op de detailpagina van de app. Erg belangrijk dus om het idee van je app duidelijk te maken aan potentiële gebruikers. Belangrijk is dat je verschillende formaten per screenshot upload. Afhankelijk van het device van de gebruiker wordt een ander screenshot getoond. Maximaal 10 foto’s per schermformaat.

Icoon - Het icoon wordt in de App Store getoond én op het scherm van de gebruiker. Een conversieverhogende tip is om in het icoon duidelijk te maken waar je app overgaat of wat de gebruiker er mee kan. Afmetingen: 1024 x 1024px. 

 
Icoon van app in de App StoreGoogle Play Store

Voor de Google Play Store gaan vrijwel dezelfde zaken op als voor de App Store. Enkele belangrijke punten van aandacht:

Applicatie type - Google maakt expliciet onderscheid tussen applicaties en games. Selecteer wat voor jouw app van toepassing is.

Screenshots - In de Google Play Store hoeven geen aparte screenshots per schermformaat worden toegevoegd. Slechts één formaat is voldoende. Verder moeten er minimaal twee screenshots worden geupload en maximaal acht per device (telefoon, tablet, Android TV, Wear OS).

Functie-afbeelding - Google vraagt daarnaast een achtergrondafbeelding voor de pagina van jouw app in de Google Play Store. Afmetingen: 1024 x 500 px. 

 
App publiceren in Google Play StoreVideo - In de Google Play Store kan een link naar een YouTube video worden toegevoegd. 

Prijs - De prijs in Google Play Store is wat flexibeler in te stellen dan in de App Store. Je mag zelf de prijs bepalen van jouw app en hoeft niet uit een dropdown te kiezen zoals bij Apple.

Aandachtspunten bij het live zetten van een app

Naast de praktische informatie, tekst en graphics die je kan aanleveren, zijn er ook enkele belangrijke zaken bij het live zetten van een app. We noemen enkele belangrijke aandachtspunten.

Kosten

Houd rekening met de kosten voor het plaatsen van een app in de App Store of Google Play Store. Om een app te publiceren In de Apple App Store betaal je bijvoorbeeld $99,- dollar per jaar en voor de Google Play Store betaal je eenmalig $25,-. Ook sta je een flink percentage af voor elke digitale in-app verkoop die je doet en elk abonnement dat je verkoopt via de app. 

Gefaseerd live gaan

Zowel Apple als Google bieden de mogelijkheid om een app gefaseerd uit te rollen. Zo kun je eerst een kleine groep de mogelijkheid geven om de app te downloaden en is deze niet meteen voor iedereen toegankelijk. Het voordeel van zo’n staged rollout is dat eventuele fouten of problemen (bijvoorbeeld met de server) vroegtijdig een halt toegeroepen kan worden.

Niet op vrijdag live gaan

Omdat wij in het weekend niet altijd de capaciteit beschikbaar hebben om eventuele problemen direct op te lossen, willen we onze apps niet vlak voor het weekend lanceren maar liever erna. Werk je als zelfstandige en ben je het hele weekend vrij, dan gaat dit natuurlijk niet op. 

Promotie

Dagelijks worden er zo’n 275 nieuwe apps aan de App Store toegevoegd. Inmiddels zijn het er zoveel dat het bijna onmogelijk is om uit het niets ‘ontdekt’ te worden. Je zult daarom na publicatie aan de slag moeten met app promotie. Staat jouw plan al klaar?

Succes!

Zoals je ziet, komt er meer bij een lancering kijken dan je in eerste instantie denkt. Inmiddels hebben wij al vele apps gebouwd en hebben dan ook veel ervaring met het slim en veilig uitrollen van een nieuwe app. 

Wil je jouw app laten publiceren door Myler Media of wil je een second opinion over de het uitrolplan van jouw app? Neem vrijblijvend contact op en laat het ons weten!

Ook interessant:

Deel dit artikel