Wat zijn de kosten om een app in de Google Play of App Store te plaatsen?
Een app lanceren brengt bepaalde kosten met zich mee. Zo zijn er bij de app stores van Google en Apple vaste kosten en in vele gevallen zelfs omzetkosten die je moet afstaan. In dit blogartikel leggen we uit hoe dat zit en vertellen we je over welke andere kosten er komen kijken bij het lanceren van een app.
De kosten om een app te plaatsen
Om een app te lanceren in de Google Play Store of Apple App Store heb je een betaald account nodig. Beide appstores hanteren andere prijzen en voorwaarden voor het lanceren van apps.
App store
Om een app te publiceren in de Apple App Store betaal je $99,- dollar per jaar.
Voordat de app daadwerkelijk in de Store staat, moet je eerst basic informatie over je app doorgeven. Zo moet je naast een pakkende naam ook een beschrijving van de app met duidelijke screenshots doorgeven. Daarnaast geef je door onder welke categorie je app valt.
En, niet geheel onbelangrijk, je bepaalt welke prijs je app zal kosten. Je kunt kiezen uit prijzen van gratis tot bijna €1000,-.
Tip: Een voordeel aan het gratis weggeven van de app is dat gebruiker er sneller voor zullen kiezen om jouw app te proberen. Met zogenaamde 'in-app aankopen' kun je er dan alsnog aan verdienen.
Na het invullen van de prijs dienen er nog enkele privacy- en copyrightgerelateerde gegevens ingevuld te worden en dan staat je app klaar om gedownload te worden door Apple gebruikers.
Een belangrijk voordeel als je de app in de Apple App Store lanceert, is dat de app wordt getest door Apple voor veiligheid op virussen.
Lees ook: App publiceren in de App of Play Store? Let goed op deze zaken [checklist]
Google Play Store
Bij Google Play Store betaal je eenmalig $25,- om een app te publiceren.
Ook voor een vermelding in de Google Play Store heb je een lijst aan informatie nodig, net als bij de Apple App Store. Beschrijving, screenshots, categorie en privacy bijvoorbeeld. Ook kun je de prijs van je app selecteren. Dit kun je te allen tijden aanpassen om bijvoorbeeld tijdelijke aanbiedingen te doen. App-advertenties of in-app-aankopen kun je hier ook aangeven.
Daarnaast biedt Google ook veiligheid tegen virussen, net als Apple. De beoordeling is echter wel beperkter en in vele gevallen is de app binnen een uur na release al beschikbaar in de Play Store.
Lees ook: App publiceren in de App of Play Store? Let goed op deze zaken [checklist]
Aankoop fee
Als je digitale producten verkoopt in je app, dien je bij Apple 30% van de kosten af te staan.
Digitale producten zijn bijvoorbeeld muntjes bij een spelletje, het betalen voor extra oefeningen in een sport app of het afsluiten van een abonnement. Alle betalingen gaan via Apple en Google en zo zien ze dus alle transacties voorbijkomen.
Als fysieke producten in een app worden verkocht, zoals kleren van een kledingmerk, kan die betaling via een andere weg en wordt die 30% niet ingehouden.
Update: Voor kleine apps die minder dan een miljoen dollar per jaar omzetten, is vanaf januari 2021 een gereduceerde commissie van 15%.
Abonnement fee
Als je in je app abonnementen aanbiedt voor je klanten betaal je ook rechtstreeks 30% van de abonnementsprijs aan Apple of Google.
Echter, als een klant een abbonnement van langer dan een jaar verlengd, sta je slechts 15% van de kosten af aan Apple of Google. Hier zou je je bussinessmodel op aan kunnen passen.
Overige kosten
Bij de lancering van de app in de Google Play of App store komen nog andere app kosten kijken. Daarnaast kost de tijd die het bedraagt om de app aan te melden in een store vaak langer dan de meeste mensen zich realiseren. Hieronder leggen we uit met welke aanvullende kosten je rekening moet houden bij het lanceren van een applicatie in een app store.
Copy
De titel en omschrijving zijn uitermate belangrijk, aangezien dit het eerste is wat iemand ziet als ze jouw app in de store zien. Ook moet je titel goed vindbaar en uniek zijn.
Voor de omschrijving van de app dien je gebruik te maken van keywords bij de Apple App Store. Dit zijn relevante woorden waar mensen op zoeken. Er is een maximum van 100 karakters. Bij Google Play heb je een maximum van 80 karakters, maar je mag er wel een verhaaltje van maken. Bedenk wel dat 80 en 100 karakters heel weinig is, dus elk woord moet raak zijn!
Een scherpe copy is belangrijk en het is dan ook aan te raden om hier een ervaren copywriter voor in te huren. Uiteraard brengt dit wel kosten met zich mee.
Afbeeldingen en video
Afbeeldingen en video’s zijn belangrijk voor de eerste indruk van je app. Voor het icoontje van je app moet je minimaal 3 formaten aanleveren, zodat het past in de resoluties van verschillende telefoons.
Je kan meerdere afbeeldingen leveren als screenshots. Maak daar gebruik van om een compleet beeld van je app over te brengen.
Voor een hogere attentiewaarde, en om een duidelijkere beeldvorming van de app te krijgen, is het mogelijk om een URL naar een YouTube video te plaatsen. Dit dient ter extra promotie van je app in de vorm van een filmpje die je zelf op YouTube moet plaatsen.
Ook voor het opmaken van professionele beelden is het aan te raden een specialist in te schakelen. Je wilt immers een goede eerste indruk maken en oriënterende zoekers overtuigen van om jouw app te downloaden.
ASO
App Store Optimization is er op gericht om de vindbaarheid van jouw app te vergroten. Het is te vergelijken met SEO, oftwel Search Engine Optimization, maar richt zich op vindbaarheid in app stores en niet in zoekmachines.
Je app kan beter gevonden worden als de juiste woorden in de omschrijving gebruikt worden, de juiste afbeeldingen gebruikt worden en zo afgestemd wordt op het juiste publiek. Er zijn veel manieren om de ASO te vergroten. Een specialist kan je helpen om het maximale bereik voor jou te genereren!
Promotie
Nadat de app ontwikkeling erop zit en de app in de App Store en Google Play Store te downloaden is, is het zaak om jouw applicatie te marketen.
Je kan de beste app ter wereld gemaakt hebben, maar als niemand er van hoort zal deze alsnog niet vaak gedownload worden. Stel dus een budget voor de promotie van jouw app beschikbaar om jouw beoogde doelgroep te bereiken en overweeg om ook hiervoor specialisten in te huren.
Lees ook: 12 manieren om jouw app wereldbekend te maken
Onderhoud
Nadat je app gelanceerd is, wil je natuurlijk wel dat deze blijft werken. Er kunnen bugs of veranderingen in databases en functionaliteiten ontstaan. App onderhoud na lancering is daarom erg belangrijk!
Externe ontwikkelingen spelen hier een rol in, zoals OS updates en nieuwe devices. Daarom is het belangrijk dat apps continu worden geanalyseerd en verbeterd door te blijven meten en monitoren.
Over het algemeen zijn de jaarlijkse kosten van app onderhoud ongeveer 10 tot 15 procent van je ontwikkelkosten. Wat veel app ontwikkelaars doen, is een servicecontract afsluiten zodat de app continu gemeten wordt op prestaties. En zodat problemen met je app snel worden opgelost.
Lees ook: Zo worden de onderhoudskosten van een mobiele app bepaald
Ondersteuning bij app lancering
Heb je hulp nodig bij het plaatsen van je app in de Google Play Store of Apple App Store? Myler Media heeft al veel apps gemaakt en in app stores geplaatst. Neem gerust contact met ons op als je onze hulp hierbij nodig hebt.
Ook interessant: