Zo worden de onderhoudskosten van een mobiele app bepaald
Je app is af en staat in de App en Play Store. Zo, daar hoef je niet meer naar om te kijken. Toch? Nou, nee. Het is namelijk belangrijk om je app te onderhouden en bij te blijven werken. In dit artikel lees je hoe dat zit.
Waarom moet een app onderhouden worden?
Er kan vanalles gebeuren waardoor een app niet meer (volledig) werkt. Door regelmatig onderhoud uit te (laten) voeren, voorkom je dat bepaalde onderdelen van je app niet meer werken of dat de mobiele app in zijn geheel niet meer werkt.
Veel voorkomende gevallen waarbij onderhoud nodig is:
1. Upgrades en updates
Een voorbeeld is een update of upgrade vanuit Apple (iOS apps) of Google (Android apps). Met een update bedoelen we dat het besturingssysteem bijvoorbeeld van 12.1 naar 12.2 gaat. Hiermee worden kleine aanpassingen gedaan die effect kunnen hebben op de werking van de app.
Met een upgrade bedoelen we dat het systeem bijvoorbeeld van 12 naar 13 gaat. Tijdens deze upgrades worden grote veranderingen gedaan die grote effecten kunnen hebben op de werking van jouw app.
2. Nieuwe regelgeving
Het kan ook gebeuren dat de eisen aan apps worden gewijzigd door Apple of Google. Om beschikbaar te zijn in de App of Play Store moeten apps hier altijd aan voldoen. Actief monitoren welke wijzigingen plaatsvinden en direct aanpassen waar nodig is daarom een belangrijk onderdeel van app onderhoud.
Zo werd een tijd geleden besloten dat Google Analytics niet langer ondersteund werd voor mobiele apps. Om geen data te verliezen, zijn we meteen op zoek gegaan naar een alternatief.
3. Storingen en crashes
Naast externe factoren kunnen er ook problemen plaatsvinden bij jouw servers, CMS of bij de aanwezige externe koppelingen. Door crash handlers in te bouwen, zien we bij al onze apps wanneer er een storing of crash plaatsvindt. Dit kunnen storingen zijn waar gebruikers direct last van ondervinden, of zaken die zij in eerste instantie niet door zullen hebben.
4. Verouderde libraries
Bij het maken van apps kan gebruik worden gemaakt van libraries. Dit zijn voorgeprogrammeerde stukken code die je kunt inzetten bij de ontwikkeling van jouw app. Wanneer deze libraries niet meer werken en/of niet meer onderhouden worden door de eigenaar, moet hier een oplossing voor komen. Door de gezondheid van gebruikte libraries te monitoren verklein je de kans dat dit tot problemen leidt.
Hoe worden de onderhoudskosten van een app bepaald?
Hoe complexer de app en het project, hoe meer onderhoud er over het algemeen nodig is. Is een app bijvoorbeeld alleen voor iPhone gemaakt of ook voor Android? Wordt er gebruik gemaakt van een CMS? Zijn er (veel) externe koppelingen gemaakt? Wordt er van veel native functionaliteiten gebruik gemaakt? Al deze vragen spelen mee bij het bepalen van de onderhoudskosten van een app.
Gemiddeld bedragen de jaarlijkse onderhoudskosten tussen de 10 en 20% van de ontwikkelingskosten van een app.
Afhankelijk van het budget en de complexiteit van de app bieden we bij Myler Media twee soorten onderhoudscontracten aan:
Basis - bugs en correcties i.v.m. OS updates.
All-in - bugs, correcties i.v.m. updates en upgrades. Daarnaast een kwartaalrapportage met o.a. de performance van de app.
Levensduur app
Een goed onderhouden app gaat ongeveer 6 jaar mee. Daarna adviseren we om de app opnieuw te laten maken, op basis van de huidige app trends, best practises, regelgeving en aanwezige technieken.
Jouw app up-to-date houden?
Ontwikkelingen in mobiele apps volgen elkaar in rap tempo op. Nieuwe software en devices, updates en nieuwe mogelijkheden en regelgeving. Zo’n dynamisch speelveld biedt veel interessante mogelijkheden, maar vergroot ook de kans om achterop te raken. Monitoring en onderhoud is daarom een belangrijk onderdeel bij het maken van een app.
Wil je zeker weten dat jouw app up-to-date en werkend blijft? Neem dan contact met ons op! Wij hebben al veel apps gebouwd en houden de ontwikkelingen in de markt op de voet bij.
Ook interessant: