25 July 2023

Zo voorkom je 'feature creep' tijdens productontwikkeling

Sommige digitale producten staan bol van de functionaliteiten die je eigenlijk nooit gebruikt. Dat is het gevolg van ‘feature creep’. Hoe voorkom je het?
Shape 6
feature creep voorkomen

Sommige digitale producten staan bol van de features die je eigenlijk nooit gebruikt. Zonde van de tijd, moeite en ruimte. Hoe zijn die nutteloze toevoegingen er ingeslopen? Dat is het gevolg van ‘feature creep’. In dit artikel vertellen we wat dat is en hoe je het als organisatie voorkomt.

Wat is feature creep?

Met feature creep bedoelen we het toevoegen van onnodige functionaliteiten aan een digitaal product. Deze toevoegingen maken het product te complex. Er ontstaat een wirwar aan functionaliteiten, waar gebruikers vaak helemaal niet op zitten te wachten. Totaal nutteloos dus. Dit kan tijdens productontwikkeling gebeuren (ook wel bekend als ‘scope creep’), maar ook bij doorontwikkeling van een bestaand product.

Hoe ontstaat feature creep?

Feature creep is meestal het resultaat van slechte planning, onvoldoende productstrategie en verkeerde prioriteiten. Verzoeken voor nieuwe features worden gerealiseerd zonder dat ze passen bij het oorspronkelijke doel van het product. Er wordt niet eerst onderzoek gedaan of gebruikers deze toevoeging wel van meerwaarde vinden.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld is Facebook. Het doel van Facebook is om mensen met elkaar te verbinden. Maar door de jaren heen zijn er zoveel functionaliteiten bij gekomen - spelletjes, video’s, reels, stories en de vele pagina’s en gesponsorde berichten - dat dit doel uit het oog verloren is geraakt. Het gevolg: steeds meer mensen ontvluchten het platform en stappen over naar een simpeler alternatief als Instagram of TikTok.

Nadelen van feature creep

  • Verminderde gebruikerstevredenheid: Gebruikers worden overweldigd door een overvloed aan functies die ze niet nodig hebben of begrijpen. Dit kan leiden tot verminderde tevredenheid en zelfs afhaken.

  • Hogere kosten: Meer functionaliteiten betekent meer ontwikkelingsuren, meer testen en mogelijk extra resources. 

  • Vertragingen in ontwikkeling: Meer features betekent dat ontwikkeling langer duurt. 

  • Slechte prestaties: Meer functies leidt tot verhoogd geheugenverbruik, langzamere laadtijden en meer bugs.

  • Meer onderhoud: Elke toegevoegde functie moet worden onderhouden en bijgewerkt, wat kan leiden tot compatibiliteitsproblemen met andere functies of het besturingssysteem.

  • Focusverlies: Met te veel functionaliteiten kan de oorspronkelijke kernmissie van het product verloren gaan. Het product kan zijn unieke waardepropositie verliezen en in plaats daarvan proberen alles voor iedereen te zijn. 

  • Gebrek aan innovatie: Het streven naar meer functies kan de focus wegnemen van de echte innovatie die het product nodig heeft. Het team is bezig met nutteloze zaken, terwijl belangrijke ontwikkelingen die het product wél verder helpen blijven liggen.

Tips om feature creep te voorkomen

Feature creep heeft dus alleen maar nadelen. Hoe zorg je dat jouw product er niet aan ten prooi valt? Hoe hou je de focus? Dit zijn onze belangrijkste tips.

1. Hou altijd het doel scherp

Waar wil je naartoe met je product? Stel samen met stakeholders een Big Hairy Audacious Goal op en toets alle nieuwe functionaliteiten aan dit doel. Komt het doel door deze toevoeging dichterbij of niet? Spotify wil bijvoorbeeld het go-to platform worden voor alles wat met audioconsumptie te maken heeft. Podcasts toevoegen past dan bijvoorbeeld wél, maar tekstuele content niet.

2. Vraag het aan gebruikers

Je gebruikers zijn je klanten. Ga daarom het gesprek aan en vraag hen waar hun prioriteiten liggen. Dit kan door middel van een simpel pop-up formulier in de app, maar ook door diepgaande interviews af te nemen. Waar lopen ze tegenaan? Welke problemen ervaren ze? Dit helpt om helder te krijgen wat je wel en niet moet ontwikkelen. Let er wel op dat je vooral op zoek gaat naar de uitdagingen en problemen van de klant. Maak van je klant geen designer.

3. Plan een jaar vooruit

Maak een roadmap voor een jaar en plaats ideeën en verbeteringen voor je product op een tijdlijn. Met een beetje passie voor je product zul je merken dat de lijst met ideeën veel groter is dan de tijd en resources die je hebt. Op deze manier wordt je gedwongen om goed na te denken over wat je wel en niet toevoegt. Features die eigenlijk niet passen bij je doelstelling vallen dan als eerste af.

4. Betrek stakeholders bij prioritering

Binnen een organisatie spelen verschillende belangen tussen afdelingen. Die kunnen zich uiten in nieuwe features in het product. Product wil bijvoorbeeld een nieuwe feature waar veel klanten om vragen, terwijl sales de inschrijfpagina wil optimaliseren. Door de toegevoegde waarde, tijd en resources van deze veranderingen gezamenlijk te bespreken, ontstaat begrip voor elkaar en ontstaat een planning waar iedereen zich in kan vinden. Vergeet daarbij development ook niet te betrekken, aangezien zij inzicht kunnen geven in bottlenecks en afhankelijkheden.

5. Altijd eerst testen

We zien regelmatig een uitpuilende roadmap vol met toffe nieuwe features. Maar voordat je veel tijd en budget gaat spenderen, is het wel verstandig om eerst te valideren of deze toevoeging wel wenselijk is. Wanneer je iets toevoegt wat niks oplevert, kan dit zelfs averechts werken. Met een design sprint of smoke test weet je het snel genoeg.

Eens sparren over de juiste koers van jouw digitale product? Onze specialisten helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Deel dit artikel