Geld verdienen met je mobiele app: welk verdienmodel moet ik kiezen?
Laat je een mobiele app maken, dan is het vaak de bedoeling dat de aanvankelijke investering weer terugverdiend wordt en de app vervolgens winst gaat maken. In dit artikel laten we verschillende populaire verdienmodellen zien om dit doel te realiseren.
Geld verdienen met een mobiele app?
Niet elke organisatie wil direct geld verdienen aan de realisatie van haar mobiele app. Sommige bedrijven laten bijvoorbeeld een app maken om interne processen te optimaliseren of de naamsbekendheid te vergroten. Anderen gebruiken het als alternatief of toevoeging aan hun bestaande website of algehele dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan H&M die haar webshop ook via een app toegankelijk maakt. Een verdienmodel is dus niet altijd noodzakelijk.
Heeft jouw app wél een winstoogmerk? Dan is het verstandig om alvast over verdienmodellen na te denken voordat je van start gaat met de ontwikkeling van jouw app. Zo kun je vooraf al inschatten of jouw app zichzelf terug zal verdienen, winst op zal leveren en bespaar je een hoop tijd en kosten in de ontwikkelfase.
Verdienmodellen voor apps
Als je een app wilt maken waarmee je geld verdient, zijn er vandaag de dag verschillende mogelijkheden. We leggen de tien populairste app verdienmodellen uit.
1. Betaalde app
De meest voor de hand liggende manier om geld te verdienen aan je app, is door deze voor een bepaalde prijs te koop te zetten in de Google Play Store of App Store.
Een nadeel is dat de meeste mensen een digitaal product vaak eerst willen proberen voordat zij tot aankoop overgaan. Zeker als ze het nog niet kennen. Een slimme strategie is daarom om in eerste instantie een gratis versie aan te bieden met beperkte toegang.
Kosten om rekening mee te houden zijn:
App Store - $99 per jaar + 30% van elke verkochte app
Google Play Store - Eenmalig $25 + 30% van elke verkochte app
Lees ook: Kan ik mijn app beter gratis of betaald aanbieden?
2. In-app aankopen
Een andere veelgebruikte manier om geld te verdienen met een app, is door in-app aankopen aan te bieden. Dit zijn digitale producten of diensten die als aanvulling op de bestaande app gebruikt worden.
Voorbeelden zijn:
Nieuwe levels, skins of wapens in games
Credits of digital currency
Premium content
Onderstaand voorbeeld is een gratis te downloaden fotobewerkingsapp. De basis is gratis, maar aanvullende filters zijn te koop door middel van in-app aankopen.
Let op: ook voor in-app aankopen neemt zowel Google als Apple 30% van elk digitaal product. En, sinds januari 2021, 15% voor kleine apps tot een omzet van 1 miljoen dollar.
3. Verkoop van fysieke producten
Een ander verdienmodel voor je app is fysieke producten verkopen.
Veel webshops bieden bijvoorbeeld een alternatieve omgeving aan in de vorm van een applicatie. Voordelen van een app zijn dat je push-notificaties kunt versturen en gebruik kunt maken van andere native functionaliteiten van het device van de gebruiker. Ook is even in de shop kijken voor veel gebruikers een leuke manier om tijd te doden. Met een app ben je altijd top of mind bij je gebruiker en slechts één druk op de knop verwijderd.
Google en Apple nemen alleen een percentage van digitale producten. Voor het verkopen van fysieke producten hoef je dus niets af te staan.
4. Abonnementsmodel
Naast het verkopen van digitale of fysieke producten, kun je ook voor een abonnementsmodel kiezen. Hierbij betaalt een gebruiker een vast bedrag per maand om jouw app te gebruiken.
Voorbeelden zijn Netflix en Storytel. De content van deze apps is alleen beschikbaar voor abonnementhouders.
Ook voor abonnementen neemt zowel Google als Apple een percentage van 30%. Als een klant langer dan een jaar lid blijft, daalt dit percentage naar 15%. Toch zijn er wel manieren om dit omzetpercentage te omzeilen. Zo kun je bij Netflix en Storytel alleen via de website een abonnement afsluiten. Via de app is dit niet mogelijk en wordt er ook niets over abonnementen gecommuniceerd. Niet optimaal voor de klant, maar de bedrijven besparen er een gigantisch bedrag mee.
5. Freemium
Een variant op het abonnementsmodel en/of in-app aankopen is een freemium model. Hierbij is de app gratis te downloaden en zijn een aantal functionaliteiten gratis te gebruiken. Voor aanvullende features en/of tools is een abonnement af te sluiten.
Een voorbeeld is Dropbox. De app is gratis te gebruiken tot 2TB opslag. Heb je meer data nodig, dan dan kun je een abonnement afsluiten.
Ook voor freemium abonnementen sta je 30% af aan Google en Apple in het eerste jaar. In de jaren daarna 15%.
6. Advertentieruimte verkopen
Naast het verkopen van abonnementen en digitale of fysieke producten kun je ook advertentieruimte in jouw app verkopen. Hier kun je bijvoorbeeld Display Ads van Google voor gebruiken.
Over het algemeen zijn er twee modellen:
Je krijgt een bedrag per klik
Je krijgt een bedrag per 1000 impressies
Exacte bedragen zijn moeilijk om te noemen omdat deze altijd afhankelijk zijn van de branche of niche waar je je in bevindt. Het kan variëren van 1 tot 50 euro per klik / duizend impressies. Wat wel zeker is, is dat je elke maand een hoop verkeer zal moeten genereren (en terug laten komen!) om enigszins te verdienen aan dit verdienmodel. En daar zijn weer marketingkosten voor nodig...
Deze strategie werkt het best bij een gratis te downloaden app. Als een gebruiker al betaald heeft om de app te mogen installeren, komt het namelijk niet sympathiek over als hij of zij dan ook nog reclame wordt voorgeschoteld.
7. Sponsoring
In het verlengde van advertentieruimte creëren, kun je er ook voor kiezen om content te laten sponsoren.
Door jouw partners de mogelijkheid te geven om uitgelicht te worden in jouw app, creëer je een interessant verdienmodel.
Voorbeeld van Zalando:
8. Percentage verdienen als middle-man
Een ander verdienmodel is door vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
Een voorbeeld is Airbnb. De website (en bijbehorende app) is enkel een platform dat verhuurders en vakantiegangers bij elkaar brengt. Voor elke gesloten deal ontvangen ze een commissie.
Ook Tripadvisor, Booking.com en Helpling werken volgens dit verdienmodel.
9. Data verkopen
De data die je van je gebruikers verzamelt, is wellicht ook interessant voor andere bedrijven. Een modern verdienmodel is om deze data beschikbaar te stellen voor verkoop. Bedrijven kunnen zo doelgericht adverteren. Voorbeelden zijn grote data verzamelaars als Google en Facebook.
Voordelen van een app vs website zijn dat je veel meer data kunt verzamelen. Zo kun je bijvoorbeeld ook bijhouden waar gebruikers een app gebruiken, hoe zij zich bewegen, hoeveel data ze gebruiken, enzovoort.
Let op: het gaat hier niet om persoonsgegevens, maar enkel om anonieme informatie.
10. De app verkopen
Het laatste verdienmodel is door de app volledig te verkopen.
Legendarische voorbeelden zijn WhatsApp, dat voor 19 miljard dollar verkocht werd aan Facebook, en Skype dat door Microsoft voor 8,5 miljard verkocht werd.
Voor dit verdienmodel zul je wel diepe zakken moeten hebben. Een gratis app met geweldige functionaliteiten en miljoenen gebruikers is interessant om aan te kopen. Tot die tijd zal er echter wel onderhoud, service en serverruimte beschikbaar moeten zijn.
Juiste verdienmodel kiezen voor jouw app
Met deze tien ideeën heb je wellicht een beter idee van wat er allemaal mogelijk is om geld te verdienen aan jouw app. Welk verdienmodel voor jouw app het meest geschikt is, zul je uiteindelijk zelf moeten bepalen.
Wil je eens sparren over jouw app idee? Neem dan contact met ons op!
Benieuwd wat jouw app ongeveer kost om door ons te laten realiseren? Gebruik onze gratis prijscalculator en ontvang een vrijblijvende prijsindicatie op maat.