14 September 2022

Wat is in-app marketing? En hoe zet je het succesvol in?

Met in-app marketing breng je de gebruikers van jouw app op de hoogte van nieuws, nieuwe functionaliteiten, nieuwe producten of veranderingen in de app.
Shape 6

Met in-app marketing breng je de gebruikers van jouw mobiele app op de hoogte van nieuwe functionaliteiten, nieuwe producten of veranderingen in de app. In dit artikel laten we zien wat in-app marketing is en welke verschillende vormen er zijn.

Wat is in-app marketing?

Met in-app marketing bedoelen we alle communicatie en marketinguitingen die in de mobiele app plaatsvinden tijdens het gebruik. We bedoelen dus geen pushnotificaties buiten de app of berichten van andere gebruikers, maar alleen meldingen van de ontwikkelaar in de app. 

Bijvoorbeeld om (nieuwe) producten of diensten uit te lichten, veranderingen in de app uit te leggen of om een review in de App Store te vragen.
 
in-app marketing voorbeeld van de Rabobank Voorbeeld waarmee Rabobank een verandering in de app communiceert.

Voordelen van in-app marketing

Als je goed oplet, zie je dat de grote en bekende apps allemaal in-app marketing toepassen. Daar zijn verschillende redenen voor.

  1. Laten zien hoe de app werkt - Gebruikers haken snel af wanneer het gebruik van de app onduidelijk is. Heldere onboarding en uitleg van nieuwe functionaliteiten is daarom van belang.

  2. Veranderingen aankondigen - Wanneer features van plaats veranderen of functionaliteiten samengevoegd worden, is het verstandig om je gebruikers hiervan op de hoogte te brengen.

  3. Binden en gebruik vergroten - Door tips te delen om nog meer uit de app te halen, zorg je dat gebruikers betrokken blijven en de app vaker gebruiken.

  4. Upselling - Nieuwe producten en diensten of een tijdelijke korting uitlichten.

  5. Reviews verzamelen - Feedback van gebruikers zorgt dat je gericht kunt doorontwikkelen. En reviews in de App Store verbeteren je zichtbaarheid.

Soorten in-app marketing

Er zijn verschillende manieren om in-app marketing toe te passen. Om je een idee te geven delen we hieronder zes veelgebruikte technieken.

1. In-app notificaties

Met een opvallend icoontje trek je de aandacht van gebruikers. Pas wanneer gebruikers het scherm bekeken hebben, verdwijnt de melding weer.
 
in-app notificaties

2. Overlay notificatie

Met een overlay wordt een schermvullende notificatie getoond. Dit is vooral handig wanneer je grote veranderingen aan een bepaalde feature of scherm in je app hebt gemaakt die van belang is om uit te leggen. Gebruikers kunnen de boodschap wegdrukken door op een button of het kruisje te klikken.
 
 
overlay notificatie

3. Tooltips

Dit is een melding om het gebruik van een app of de functionaliteit beter te gebruiken of de gebruiker aan iets te herinneren. Tooltips worden vaak gebruikt om nieuwe gebruikers een functionaliteit uit te leggen. Maar ze kunnen ook worden ingezet om nieuwe features (of functionaliteiten die weinig gebruikt worden) onder de aandacht te brengen.

tooltips4. Splash scherm

Een splash scherm is een scherm waarbij de gebruiker actie moet ondernemen om hem weg te krijgen. Je gebruikt het bijvoorbeeld tijdens een onboarding om de gebruiker te leren hoe de app werkt. Of om aan te kondigen dat er gevraagd gaat worden naar toegang tot de microfoon en waarom.

in-app onboarding

5. In-app berichten

Berichten van andere gebruikers vallen niet onder in-app marketing. Maar berichten die je als ontwikkelaar naar je gebruikers stuurt wel. Het is een handige manier om gebruikers naar berichten te sturen die niet in een paar woorden zijn uit te leggen.

in-app marketing berichten

6. Banner

Net als op websites kun je ook in een app banners plaatsen. Binnen e-commerce apps worden ze bijvoorbeeld vooral ingezet om nieuwe producten of een uitverkoop aan te kondigen. Maar ze zijn ook voor andere marketinguitingen te gebruiken.

in-app marketing banners

Testen, testen, testen!

Welke vorm van in-app marketing is het meest effectief? Dat is voor elke app en elk soort bericht anders. Je komt er alleen achter door te testen.

Wil je een nieuwe feature of product uitlichten? Voer een A/B test uit waarbij de helft van je gebruikers bijvoorbeeld een banner te zien krijgt en de andere helft een in-app bericht. Laat de test een tijdje lopen en analyseer vervolgens welke vorm het beste werkt. Door regelmatig A/B-testen uit te voeren leer je jouw gebruikers steeds beter kennen en ontdek je hun communicatievoorkeuren.

Aan de slag!

Met deze tips maak je van jouw in-app marketing een feestje. Toch nog hulp nodig? We helpen je graag! Myler Media heeft veel ervaring in het ontwikkelen en doorontwikkelen van apps. Daarbij denken we graag mee over in-app marketing. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk eerst ons portfolio.

Ook interessant:

Deel dit artikel