09 January 2021

5 tools om statistieken en data te meten in mobiele apps

Er zijn verschillende tools beschikbaar om meer inzicht in het gebruik van je mobiele app te krijgen. We zetten vijf populaire opties voor je op een rij.
Shape 6

Kennis is macht. Ook bij de (door)ontwikkeling van mobiele apps! Er zijn verschillende tools beschikbaar om deze kennis te vergaren en meer inzicht in het gebruik van je mobiele app te krijgen. We zetten vijf populaire opties voor je op een rij.

Waarom data meten?

Het optimaliseren en doorontwikkelen van een mobiele app werkt het best op basis van objectieve data: aantal gebruikers, sessietijd, tijd per scherm, klikgedrag, conversies, enzovoort. Je ziet hoe gebruikers jouw app gebruiken, aan welke schermen of functionaliteiten ze veel (of juist weinig) aandacht besteden en waar ze vastlopen. Misschien heb je bepaalde ideeën over wat beter kan? Met de juiste data valideer je ze.

Maar naast de manier waarop mensen jouw app gebruiken, helpen deze tools je ook om inzicht te krijgen in de technische prestaties van jouw app. Zo zie je bijvoorbeeld welke schermen langzaam laden of waar de app niet doet wat het zou moeten doen.

Tools om statistieken te meten

1. Analytics in de App Store / Play Store


app store analyticsAllereerst verzamelen Apple en Google al data over jouw app. Je vindt deze data en statistieken in App Store Connect voor iOS apps en in het Dashboard in de Play Console voor Android apps.

Deze tools geven je een uniek inzicht in hoe zichtbaar de app is. Je ziet vanuit welke landen en via welke kanalen mensen op de productpagina landen, hoeveel van de bezoekers de app vervolgens ook daadwerkelijk downloaden en je krijg inzicht in verkopen en betalingen. Ook laten beide tools enkele belangrijke statistieken zien over de prestaties van de app. Bijvoorbeeld crash data per platform, app versie of OS. 

Verder blijven de standaard oplossingen van Apple en Google redelijk aan de oppervlakte. Je ziet bijvoorbeeld niet hoe gebruikers in-app navigeren. Voor meer details over het in-app gebruik, raden we aan een aanvullende tool te gebruiken. 

2. Firebase


firebase analyticsFirebase is de populairste analytics tool op de markt. Ondanks dat de software door Google ontwikkeld is, kun je hem zowel voor iOS als Android apps gebruiken.

Firebase is een complete suite die verschillende tools samenbrengt. Het biedt onder andere:

  • Hosting

  • Messaging

  • Crash reports

  • Analytics

  • Test lab (voor Android) 

Voor dit artikel zijn we vooral geïnteresseerd in de statistieken. De mobiele app-versie van Google Analytics is hiervoor opgenomen in Firebase.

Hiermee krijg je onder andere antwoord op de volgende vragen: 

  • Hoeveel mensen gebruiken mijn app?

  • Hoeveel tijd besteden mensen aan mijn app?

  • Welke devices gebruiken ze? En welk OS?

  • Wie zijn mijn gebruikers? Waar komen ze vandaan, wat is hun leeftijd en geslacht?

  • Hoe navigeren gebruikers tussen verschillende schermen?

  • Welke interacties en gebeurtenissen (zoals een klik op een button) vinden plaats?

3. Sentry


sentry app analyticsSentry is een monitoringtool die zich vooral richt op technische issues. Firebase bevat ook crashmeldingen, maar daarvoor gebruiken wij liever Sentry. Een van de grootste euvels is dat je crashes in iOS niet kan inzien zonder een symbolisatie-bestand vanuit Apple. Deze kan je pas uploaden ná de crash. Zo loop je altijd achter de feiten aan. 

Sentry doet dit beter: namelijk in real-time. Ook is het geschikt voor crash reporting in backends en websites, wat het daarmee een uitgebreidere tool maakt voor crashes. Daarnaast heeft Sentry ook een uitgebreide API waardoor we gegevens eruit kunnen trekken en analyseren. 

4. Mixpanel


MixpanelWil je inzoomen op het gedrag van de gebruikers van jouw app? Mixpanel segmenteert de gebruikers van jouw app en volgt ze tijdens hun gebruik. Vervolgens wordt de data gepresenteerd in hapklare dashboards. 

De tool geeft antwoord op vragen als:

  • Hoe gebruiken mensen mijn app? Welke functionaliteiten zijn populair?

  • Waar en wanneer haken gebruikers af in mijn funnels?

  • Hoeveel van mijn gebruikers converteren naar betalende klanten?

  • Welke soort gebruikers leveren het meest op? 

5. Flurry


flurry app analyticsFlurry is een gratis tool, gemaakt door Yahoo. De app houdt bij hoeveel (nieuwe) mensen de app geïnstalleerd hebben, hoe vaak ze hem gebruiken en hoe lang. Dat gaat zeer gedetailleerd: je krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke delen van de dag de app het meest gebruikt wordt.

Verder biedt de tool mogelijkheden om te segmenteren, funnels te bouwen en te ontdekken hoe gebruikers zich door de app heen bewegen.  

Onlangs voegde Flurry daar nog nieuwe functionaliteiten aan toe rondom crash reporting. Dit maakt het een complete oplossing voor de meeste mobiele apps. En dat ook nog eens gratis! De prijs die je wél betaalt is dat de verzamelde data (anoniem) gedeeld kan worden met derden.

App doorontwikkelen?

In dit artikel hebben we vijf manieren gedeeld om data en statistieken van jouw app te verzamelen en inzichtelijk te maken. Wij vinden Sentry en Firebase een prettige combinatie, maar probeer de verschillende opties vooral uit en kijk wat voor jou het best werkt. Alle tools zijn (in eerste instantie) gratis te proberen. 

Werk maken van de verworven data, statistieken en inzichten? Ga dan aan de slag met optimalisatie en doorontwikkeling van jouw mobiele app. Als ervaren app ontwikkelaar helpen we je daar graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw app te bespreken.

Ook interessant:

Deel dit artikel