26 August 2020

Kan ik mijn mobiele app beter gratis of betaald aanbieden?

Ga je jouw app gratis of betaald aanbieden? Ruim 90% van de apps zijn gratis te downloaden. Waarom is dat toch? We delen de voordelen van beide opties.
Shape 6

Mobiele apps zijn er in allerlei soorten en maten. Een belangrijk onderscheid is of een app gratis te downloaden is, of dat er eerst voor betaald moet worden. Beiden hebben zo hun voordelen. In dit artikel leggen we uit hoe je de juiste keuze maakt voor jouw app.

Gratis of betaalde mobiele app?

Je hebt een goed idee voor een mobiele app en bent van plan deze te (laten) maken. Cool! Een vraag die je jezelf in een vroeg stadium moet stellen, is of je jouw app gratis of betaald aanbiedt in de App of Play Store. 

 

Ongeveer 92% van alle apps in de App Store zijn gratis te downloaden. In de Google Play Store is dat zelf 96%. In de top 50 meest verdienende iPhone games staat zelfs maar één betaalde game! 


apps met de hoogste opbrengst
 

Waarom kiezen al deze aanbieders er na al die ontwikkeltijd (en -kosten!) toch voor om niets te vragen voor hun app? Laten we de voordelen van beide varianten eens op een rij zetten.

 

Voordelen van betaalde apps

Een betaalde app moet vóór het downloaden eerst afgerekend worden. Je maakt een bepaald bedrag over en kunt de app vervolgens downloaden. 

 

  • Voordeel voor de ontwikkelaar is dat zij bij elke download meteen verdienen. Let op dat zowel Apple als Google 30% krijgen van alle verkopen (Update: of 15% voor kleinere apps met een omzet tot een miljoen dollar).

  • Betaalde apps bevatten in de regel geen advertenties. Voor gebruikers kan dit reden zijn om een betaalde app boven een gratis app te verkiezen.

  • Ook kan een hogere mate van kwaliteit verwacht worden van betaalde apps. 
    De churn rate (percentage van afhakende gebruikers) is bij een betaalde app over het algemeen lager. Na een investering blijft de app vaak langer op het device staan en gebruikt worden.


betaalde app
 

Voordelen van gratis aanbieden

Gratis apps kunnen vanuit de App Store of Play Store meteen gedownload en gebruikt worden. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee:

 

  • Verlaagt de drempel voor gebruikers. Gebruikers kunnen de app meteen proberen zonder zich eerst af te vragen of ze die paar euro wel uit willen geven.

  • Door het weghalen van de drempel genereer je snel veel gebruikers. Zo verzamel je een hoop data om jouw app nóg beter te maken.

  • ​Gebruikers zijn minder kritisch op gratis apps. Ze krijgen daarom sneller positieve reviews. Dit komt de zichtbaarheid van je app in de App en Play Store weer ten goede.

  • Upselling en advertenties worden geaccepteerd omdat de app gratis aangeboden wordt. Hierdoor zijn creatieve verdienmodellen te verzinnen voor gratis apps.


gratis app

Verdienen aan gratis apps

Er staan veel meer gratis apps in de App en Play Store dan betaalde apps. En de apps die het meeste omzetten, zijn bijna allemaal gratis te downloaden.

 

Deze tegenstrijdigheid is te verklaren. Er zijn namelijk interessante verdienmodellen die je aan je app kunt koppelen. En bij gratis apps kun je daar een stuk creatiever mee omgaan dan bij betaalde apps. Gebruikers accepteren bijvoorbeeld het feit dat er advertenties vertoond worden in gratis apps. Het is een legitiem ruilmiddel voor het gratis gebruik van de app.

 

Voor gratis apps zijn er in het kort vier mogelijkheden:

 

  1. In-app aankopen - Denk aan credits, extra functionaliteiten of een abonnementsmodel waarvoor betaald moet worden.

  2. Freemium apps - Gratis tot op een bepaalde hoogte. Denk aan premium functionaliteiten, premium content of het uitschakelen van advertenties.

  3. In-app advertenties - Advertentieruimte in de vorm van afbeeldingen, video of audio.

  4. Sponsoring - Uitlichten van producten of diensten.
     

Tip: In dit artikel dat we schreven voor Frankwatching gaan we dieper in op deze vier mogelijkheden en delen we meer tekst en uitleg. 

 

Moet ik mijn app gratis of betaald aanbieden?

Het is altijd per app afhankelijk welke strategie het best werkt. Toch zijn er wel algemene uitgangspunten om rekening mee te houden bij het bedenken van jouw verdienmodel. 

 

  • Bij een klein marketingbudget en een klein (organisch) bereik is een gratis app waarschijnlijk verstandiger. Bij een betaalde app is de drempel al hoog en doordat je weinig mensen bereikt, wordt het zo wel erg lastig om toch een publiek te vinden. Ook apps met simpele functionaliteiten werken over het algemeen beter als gratis app.

  • Apps die niet na te maken zijn en/of unieke content van hoge kwaliteit bieden, werken weer beter als betaalde app (denk aan Netflix en Storytel). Al zou je ook hier weer met een freemium model kunnen werken (zoals Spotify en YouTube) en de app dus in eerste instantie gratis aan kunnen bieden.
     

Zoals je ziet zijn er vele mogelijkheden en veel zaken om rekening mee te houden. Wil je jouw app idee eens voorleggen aan een ervaren ontwikkelaar? Neem contact met ons op. Wij zijn altijd benieuwd naar nieuwe creatieve ideeën!

Deel dit artikel