20 December 2022

9 tips bij het ontwikkelen van een bedrijfsapp

Een goede bedrijfsapp digitaliseert werkprocessen en maakt de weg vrij voor verdere automatisering. We delen 9 tips voor een succesvolle bedrijfsapp.
Shape 6

Veel bedrijven ontwikkelen een mobiele app voor intern gebruik. Een goede bedrijfsapp digitaliseert werkprocessen en maakt de weg vrij voor verdere automatisering. In dit artikel delen we negen tips om van jouw bedrijfsapp een succes te maken.

Wat is een bedrijfsapp?

Een bedrijfsapp wordt niet door consumenten gebruikt, maar door medewerkers van een bedrijf. Bedrijfsapps worden voornamelijk gebouwd om bepaalde bedrijfsprocessen te digitaliseren en automatiseren om zo efficiënter te werken. 

Voorbeelden van bedrijfsapps

  • Monteurs kunnen bijvoorbeeld klanten laten aftekenen in hun bedrijfsapp. De klus wordt dan direct voltooid in het centrale systeem en de klant krijgt automatisch een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden én de eventuele factuur in zijn inbox. Dat scheelt een hoop papierwerk en administratie. 

  • Een ander voorbeeld van een bedrijfsapp is een intern platform dat alleen door werknemers of aangesloten partijen gebruikt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsapp voor een sportschool, waar personal trainers hun lessen kunnen inzien.

Aandachtspunten en tips

Bij Myler Media hebben we al veel bedrijfsapps ontwikkeld. Wil je er ook eentje voor jouw organisatie? Dit zijn onze belangrijkste tips en inzichten.

1. Bepaal de toegevoegde waarde

Welk bedrijfsproces ga je automatiseren? En waarom eigenlijk? Denk goed na over wat een bedrijfsapp je oplevert. Bespaar je maar tien minuten werk per dag, dan haal je de kosten voor app ontwikkeling en onderhoud er waarschijnlijk niet uit.

2. There’s an app for that

Voor veel problemen zijn al bestaande oplossingen en koppelingen. Voordat je een bedrijfsapp laat maken, is het daarom slim om eerst uit te zoeken of je met een bestaande oplossing niet uit de voeten kan. 

3. Installatie en distributie

Normaal download en installeer je een app via de App Store of Play Store. Maar je bedrijfsapp wil je niet publiekelijk toegankelijk hebben. Een voordeel is dat je niet aan alle strenge vereisten van Apple en Google hoeft te voldoen om de app te maken. Maar je moet wel een plan maken over hoe je de apps op devices van je medewerkers krijgt. Bijvoorbeeld door middel van unlisted apps of handmatige installatie.

4. Denk na over verdere automatisering

Een bedrijfsapp biedt veel meer kansen dan alleen het digitaliseren van een bepaald proces. Als je bijvoorbeeld een bedrijfsapp laat maken voor verkopers die afspraken op locatie doen, biedt dat kansen voor allerlei soorten automatisering. 

Gegevens voor een offerte kunnen bijvoorbeeld meteen via de bedrijfsapp ingevoerd worden. Nog tijdens het gesprek heeft de potentiële klant de offerte al in zijn inbox en heeft de verkoper een afspraak in zijn agenda om de offerte op te volgen. Tussendoor worden marketing e-mails verstuurd om top of mind te blijven. Allemaal volledig automatisch!

5. Functionaliteit boven design

Een bedrijfsapp is geen marketinginstrument. Alleen de werknemers van jouw organisatie krijgen hem te zien. Natuurlijk is het mooi meegenomen als de huisstijl overeenkomt, maar bij een beperkt budget adviseren we om vooral te focussen op functionaliteit. 

6. Toegankelijke UX en flow

Bedrijfsapps worden gemaakt om efficiënter te werken. Besteed daarom extra aandacht aan de gebruikerservaring. Is de app gemakkelijk te gebruiken door de mensen die er mee moeten werken? Mogelijk zijn simplistische designs, grote knoppen en één taak per scherm aan te raden.

7. Geen onnodige ontwikkeling en onderhoud

Kun je de bedrijfsapp als hybride app ontwikkelen zonder in te leveren op functionaliteit? Wanneer gebruikers zowel iPhone als Android devices hebben, is dat de voordeligste optie. Je hoeft dan niet twee verschillende apps te ontwikkelen en onderhouden. 

Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een native app alleen voor tablet te ontwikkelen. Medewerkers gebruiken dan altijd vaste tablets voor het gebruik van de app. 

8. Verzamel feedback van je gebruikers

Verzamel harde data over het gebruik van de app. Maar vraag ook aan gebruikers hoe ze de app ervaren en wat er in hun ogen nog beter kan. Het succes van de app valt en staat op het gebruik ervan. Als je werknemers tóch van alles op papier blijven doen, omdat ze de app niet fijn vinden om te gebruiken, werkt het niet.

9. Hou rekening met onderhoud

Een app is nooit echt af. Nieuwe devices en updates maken het nodig om je bedrijfsapp te blijven onderhouden. Met feedback van je gebruikers maak je de bestaande app nog efficiënter. En door nieuwe koppelingen automatiseer je meer, waardoor je nog meer winst behaald. Hou in je budget wel rekening met deze extra doorlopende kostenpost.

Bedrijfsapp laten maken?

In dit artikel hebben we enkele aandachtspunten en tips met je gedeeld bij het (laten) maken van een app voor je bedrijf. Graag eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden van jouw bedrijfsapp? Neem contact met ons op. We zijn benieuwd naar nieuwe ideeën!

Deel dit artikel