03 May 2022

App marketing: 5 creatieve ideeën voor (nog) meer bereik

Succesvolle apps bestaan uit een tof idee, een geweldige uitvoering én een goed marketingplan. In dit artikel delen we vijf creatieve app marketing ideeën.
Shape 6

Een succesvolle app bestaat uit een tof idee, een geweldige uitvoering én een goed marketingplan. Bij Myler Media bouwen we de mooiste apps voor onze klanten, maar denken we ook graag mee over het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. 

Marketing van een mobiele app

In een eerder artikel schreven we al over het succesvol lanceren van een mobiele app en deelden we manieren om je app te promoten. Maar wat kun je nog meer doen wanneer de basis staat? In dit artikel delen we vijf app marketing ideeën die je wellicht nog niet kent.

1) Universele App Campagne in Google Ads

Je kent ze wel: de tekstadvertenties in de zoekmachine van Google en de reclamebanners op websites. Deze advertenties maak je aan via Google Ads. 

Maar je kunt ook speciale Universele App Campagnes aanmaken in Google Ads. Met één druk op de knop kunnen mensen (die jouw advertentie zien) de app direct downloaden.

Dat werkt heel eenvoudig: je voert wat tekst, afbeeldingen en informatie in over je app en Google creëert op maat gemaakte advertenties. Deze worden vervolgens getoond in de Play Store, op YouTube, in Gmail, in de zoekmachine van Google en in banners op andere websites. Daarbij wordt de app alleen aan mensen vertoond die binnen de doelgroep vallen.

Zo werkt het:

2) Meta Ads’ App Installatie

Ook binnen Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kun je advertenties aanmaken die zich focussen op app installaties. Er komt dan een vette ‘Install Now’ knop bij je advertenties te staan, waarmee gebruikers de app direct kunnen installeren. Ook toont de advertentie meta-data zoals hoeveel mensen de app geïnstalleerd hebben.
 

meta app marketing3) Overview YouTube-video

Veel gebruikers willen graag eerst zien hoe een app werkt voordat ze hem installeren. Ze zoeken op YouTube naar een Overview video waarin de belangrijkste functionaliteiten in vogelvlucht uitgelegd worden. 

Is er geen video te vinden? Dan is de kans groot dat mensen besluiten om de app niet te installeren of, erger nog, de app van een concurrent te proberen.

Neem daarom een korte video op waarin je door de belangrijkste schermen en functies van jouw app loopt. Bonuspunten voor professionele animaties en audio!

Voorbeeld:

4) Contentmarketing

Contentmarketing is een positieve vorm van marketing. Je maakt behulpzame content waarmee je jouw doelgroep vermaakt of iets leert. Dat kunnen bijvoorbeeld YouTube-video’s, podcasts of artikelen op je website zijn. 

Contentmarketing werkt vooral goed bij apps die zich richten op een specifieke doelgroep. Bijvoorbeeld een app die als hulpmiddel dient voor motorrijders of jazzmuzikanten. Door content te maken rondom de onderwerpen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is, weet je de aandacht te vangen. In de content kun je vervolgens af en toe (de voordelen van) jouw app benoemen om mensen richting download te bewegen.

5) Deelnemen aan online forums

Een forum klinkt tegenwoordig misschien als een platform uit het stenen tijdperk van het internet. Toch maken mensen er nog altijd graag gebruik van. Kijk bijvoorbeeld maar eens op Reddit of Quora. Daar vind je voor elke niche wel een grote groep geïnteresseerden. 

Richt je app zich op een bepaald interessegebied? Is het bijvoorbeeld een tool voor sportvissers of een nieuwe datingapp? Ga dan op zoek naar forums waar deze mensen zich verzamelen, meng je in het gesprek en vertel over je app.

reddit gebruiken voor app marketing
 Heb je zelf een goed idee voor een app en denk je er aan deze app te laten maken? Neem contact met ons op of bereken de kosten van jouw app gratis online. 

Deel dit artikel