11 November 2020

Jouw mobiele app idee valideren in 5 simpele stappen

Heb je een goed idee voor een mobiele app bedacht? Ga dan eerst je app idee valideren. In dit artikel laten we in 5 stappen zien hoe je dat doet.
Shape 6

app idee valideren

Je hebt een goed idee voor een mobiele app. Tenminste, dat denk je. Je wilt natuurlijk niet aan de slag en er pas na vele ontwikkelingsuren en -kosten achter komen dat er eigenlijk helemaal geen vraag naar is. Daarom valideer je jouw app idee nog voordat je daadwerkelijk met ontwikkeling begint. We laten zien hoe je dat doet.

 

Stap 1: Welk probleem lost jouw mobiele app op?

In veel gevallen lost een mobiele app een specifiek probleem op of voegt het waarde toe voor de gebruiker. Kijk maar eens naar deze bekende apps:

 

  • Buienalarm - Nooit meer onverwachts in een regenbui belanden

  • Google Maps - Nooit meer verdwaald raken

  • Spotify - Altijd je favoriete muziek bij de hand

  • Strava - Altijd een analyse van je sportprestaties

 

Waarschijnlijk lost jouw app ook een bepaald probleem op. De eerste stap is om helder te krijgen wat dit probleem precies is.

 

In dit artikel gaan we uit van een fictief app idee dat nieuwe vissers de beginselen van het vissen uitlegt. Het probleem dat dit idee oplost? Je leert vissen!

 

Stap 2: Marktonderzoek uitvoeren

Het is niet verstandig om warme mutsen en sjaals te verkopen in een land waar het altijd boven de 30 graden is. Hetzelfde principe gaat op bij het maken van een app. Allereerst is het daarom belangrijk om te ontdekken of je afzetmarkt groot genoeg is. Ofwel: hoe groot is de groep die mogelijk interesse heeft in jouw app?

 

Enkele manieren om een idee te krijgen van de grootte van jouw afzetmarkt:

 

Google

Zoek op Google naar het probleem dat jouw app oplost. Veel resultaten? Dan is het waarschijnlijk een bekend probleem. Probeer verschillende zoekopdrachten en bekijk de resultaten.

 
marktonderzoek via google

 

Pro tip: Ben je bekend met Google Ads? Of ken je iemand die handig is met zoekmachine marketing (SEO of SEA)? Gebruik dan de Google Keyword Planner om te ontdekken hoeveel mensen er gemiddeld per maand op bepaalde zoekopdrachten zoeken.

marktonderzoek via google search
 

YouTube

Zoek op YouTube naar het probleem dat jouw app oplost. Worden er veel video’s getoond? En worden deze video’s ook nog eens vaak bekeken? Dan kun je er vanuit gaan dat het een bekend probleem is!


marktonderzoek voor mobiele app met youtube
 

Reddit

Reddit is het grootste forum ter wereld. Over praktisch elk onderwerp is wel een groep (een zogenaamde subreddit) te vinden. Kijk daarom eens of er ook een groep bestaat over jouw onderwerp en hoe groot deze groep is.


online marktonderzoek
 

Google Play Store

In de Google Play Store wordt een indicatie gegeven van het aantal downloads van een app. Kijk bij apps over soortgelijke onderwerpen hoe vaak ze gedownload zijn om een beeld te krijgen van de populariteit van dit onderwerp. Je vindt deze informatie onderaan de pagina van een app.


aantal app downloads bekijken
 

Stap 3: Bestaan er al soortgelijke apps?

Nu je weet dat er een markt is voor jouw idee, is het tijd om de concurrentie te onderzoeken. Bestaan er al apps die hetzelfde probleem proberen op te lossen?

 

Ga in de App Store of Google Play Store op zoek, maak een lijst met concurrenten en kijk kritisch naar de resultaten:

 

  • Bestaan er al veel apps die hetzelfde probleem proberen op te lossen?

  • Krijgen de concurrenten veel reviews?

  • Hoe is de kwaliteit van de apps van concurrenten?

  • Is jouw idee uniek? Of in ieder geval een bepaalde functionaliteit ervan?

  • Waar kan jouw app het verschil maken? Denk aan: prijs, design, functionaliteiten, UX, relevantie, actualiteit, enzovoort.
     

Heb je na je onderzoek het gevoel dat jouw app idee nog steeds van toegevoegde waarde is? Of is het meer van hetzelfde?


apps van concurrenten onderzoeken
 

Stap 4: Maak een MVP

Je bent eruit: je idee is uniek (genoeg) en er is afzetmarkt voor. Tijd om aan de slag te gaan!

 

We adviseren om de app niet meteen te bouwen, maar te starten met een MVP - een Minimum Viable Product. Dit is een minimale versie van jouw app. 

 

Het doel van een MVP is om zo snel mogelijk feedback van gebruikers te verzamelen en de levensvatbaarheid van het project testen, voordat er veel tijd en geld is besteed aan een eindproduct. De achterliggende gedachte is dat het waardevoller is om mensen het product daadwerkelijk te zien gebruiken dan er alleen over te praten met ze.

 

[ Lees hier verder: Wat is een MVP? En hoe maak je er één? ]

mvp bouwen
 

Stap 5: MVP testen

Je MVP is af. Tijd om te testen! Ga op zoek naar mensen die verstand hebben van het onderwerp waar jouw app over gaat, maar vooral naar mensen die binnen de doelgroep vallen. In het geval van de ‘vissen voor beginners-app’ zijn dat dus beginnende vissers. 

 

Ga eens op zoek naar mensen in je omgeving of zoek je doelgroep online. Laat hen jouw MVP testen en verzamel feedback. Maak ze duidelijk dat je op zoek bent naar eerlijke feedback over de levensvatbaarheid van jouw idee. 


app idee valideren en testen
 

App idee verder uitwerken?

Na het lezen van dit artikel heb je hopelijk een beter idee van de stappen die je kunt nemen om jouw mobiele app idee te valideren. Wil je eens sparren met een ervaren app ontwikkelaar? Neem dan contact met ons op. We love apps en zijn altijd geïnteresseerd in nieuwe app ideeën! 

 

 

Ook interessant:

Deel dit artikel